Niemand zit te wachten op een aanrijding, dat is uiteraard duidelijk. Naast de schrik en kans op letsel komt er namelijk nog meer kijken bij een aanrijding met een andere auto. Autoverzekeringen moeten worden gebeld, er moet een schaderapport worden ingevuld en opgestuurd naar de verzekeraar. Tenslotte moet natuurlijk ook nog de schade aan uw auto door een garage worden hersteld. Heeft de ander schuld, dan wordt uw schade in principe vergoed. Bent u zelf de schuldige, dan zal uw autoverzekering de schade aan de tegenpartij dekken, maar waarschijnlijk niet de schade die uw eigen auto heeft opgelopen. Maar waar vroeger moest worden uitgedeukt en de lak opnieuw gespoten, zijn er nu technieken ontwikkeld waar uw auto niet hoeft te worden (over)gespoten, wat een aanzienlijke kostenbesparing op kan leveren. Bovendien, zo stelt een ‘groene organisatie’, als Green Development, is het beter voor de natuur.
Uitdeuken zonder spuiten is milieuvriendelijker dan het traditionele herstelproces, maar daarnaast is deze reparatietechniek ook nog eens goedkoper. Schadeherstelbedrijven hebben tegenwoordig een belangrijke bijdrage aan het ontlasten van het milieu én aan het reduceren van uw schadelast. Deze techniek is al sinds 1940 in gebruik in de Mercedes Benz fabrieken. Rond 1980 druppelde deze techniek richting buitenland, maar sinds de afgelopen jaren is deze reparatietechniek voor kleine deukjes en schade pas bekend geworden onder autobezitters. Hieronder leggen we uit hoe het schadeherstel in zijn werking gaat en welke voorwaarden eraan verbonden zijn.
Deuken repareren zonder opnieuw spuiten
De reparatietechniek is met uitstek geschikt voor het repareren van deuken bij hagel-, parkeer- en transportschade. Echter kan het ook bij andere vormen van schade op voorwaarde dat het gaat om deuken en beschadigingen waarbij geen lakschade aanwezig is. De overige voorwaarden waaraan de deuken en beschadigingen moeten voldoen is dat de deuk een maximale grootte van een twee euro munt heeft en dat deze niet vallen op een karakterlijn van uw auto.
Het proces van uitdeuken zonder spuiten
Met gespecialiseerd gereedschap en aangepaste verlichting worden alle deukjes en beschadigingen in kaart gebracht en gerepareerd middels het ‘masseren’ van deze plekken. Deuken komen hierdoor terug naar de oorspronkelijke vorm van de auto en er wordt van binnenuit gewerkt, waardoor er geen lakschade ontstaat. Om terug te komen op de voorwaarde grootte van een deuk: grotere reparaties kunnen in sommige gevallen wel worden uitgevoerd, dit zal per situatie moeten worden bepaald.
Lage kosten en repareren terwijl u wacht
Deze methode van autoschade reparatie is in de meeste gevallen het goedkoopste, omdat er geen hoge spuitkosten aan verbonden zijn. Daarnaast zijn het werkzaamheden die sneller uitgevoerd kunnen worden dan andere vormen van reparatie, waardoor de deuken gerepareerd kunnen worden terwijl u wacht. Kortom: u als autobezitter kunt de voordelen benutten, de meeste autodealers gebruiken deze techniek en verzekeringsmaatschappijen stellen uitdeuken zonder spuiten steeds vaker als eis.